Informacja z 22 lutego 2010r.
Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej rozpoczął realizację projektu dotyczącego budowy nowoczesnego obiektu dydaktycznego. Z wysokiej klasy zaplecza wspartego najnowszymi rozwiązaniami ICT (Technologie informacyjno-komunikacyjne) korzystać będą studenci kształcący się w zakresie nowoczesnych technologii. “Inwestycja ta wyśmienicie wpisuje się w strategię rozwoju Łodzi, a budynek ten tworzony jest z myślą o firmach, które zatrudniają wykwalifikowaną kadrę” – rozpoczął konferencję prasową rektor PŁ prof. Stanisław Bielecki.
Inwestycja o wartości przekraczającej 54 mln zł, która sfinansowana będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest kluczowa z punktu widzenia dalszego rozwoju Politechniki Łódzkiej, jak również naszego regionu. Wierzę, że ta wyjątkowa w skali kraju inwestycja nie tylko przyczyni się do zwiększenia liczby studentów na priorytetowych kierunkach oraz podniesienia ich poziomu kształcenia, ale realnie wpłynie na rozwój Uczelni, Miasta i Regionu – przekazał w liście do JM Rektora PŁ Prezydent Miasta Łodzi Tomasz Sadzyński. W okresie spowolnienia gospodarki światowej firmy zwracają szczególną uwagę na dostępność wysoce wyspecjalizowanej kadry. To właśnie odpowiednie kompetencje pracowników decydują, czy będzie się ona rozwijać, równocześnie obniżając koszty. Fakt ten podkreślili przedstawiciele dużych łódzkich firm. “Zadania związane z nowoczesnymi inwestycjami mieliśmy zaplanowane na 5 lat. Dzięki inżynierom zrealizowaliśmy to w ciągu pierwszych 12 miesięcy. Jest to projekt, którym będę się chwalił w gronie dyrektorów personalnych na świecie” – podkreślił Bartłomiej Cyganek, Dyrektor Personalny AMCOR – największej firmy opakowaniowej na świecie. W tym samym duchu rolę inżynierów podkreślił Dyrektor Biura Technicznego Transformatorów Mocy ABB Piotr Dargiel “Najważniejszym aspektem działalności biznesowej jest konkurencyjność na rynku, która osiągana jest przede wszystkim dzięki pracy inżynierów. Fabryka inżynierów XXI wieku(…) stworzy warunki studentom do zdobywania wiedzy na światowym poziomie.”
Inwestycja Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej to strzał w dziesiątkę, bowiem stworzone zostanie niespotykane do tej pory zaplecze dydaktyczne. Budowa rozpocznie się jesienią 2010 r., a planowany termin oddania gmachu do użytku to październik 2013 r.
Budowa Fabryki Inżynierów bezpośrednio związana jest z potrzebą zwiększania liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów. Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej oferuje sześć kierunków kształcenia, które zostały uznane przez MNiSW za strategiczne z punktu widzenia rozwoju gospodarki kraju i jej konkurencyjności na rynku globalnym. Absolwenci takich kierunków jak: inżynieria materiałowa, mechatronika, energetyka, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka, czy transport nie mają większych problemów ze znalezieniem dobrze płatnej pracy w kraju. Równie często kuszeni są ofertami firm lokującymi swoje centra w Europie czy Ameryce Północnej. Znaczenie podjętej inwestycji podkreśliła w swoim wystąpieniu Teresa Białecka-Krawczyk – Dyrektor Biura Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy Urzędu Miasta Łodzi: Inwestor podejmując decyzję o lokalizacji swojej nowej fabryki pyta głównie o dostęp do pracowników posiadających wysokie kompetencje głównie w zawodzie inżyniera. Z myślą o studentach, którzy w przyszłości mają stanowić kadrę dobrze wykształconych specjalistów powstaje pięciokondygnacyjne centrum dydaktyczne o europejskim standardzie. Znajdą się w nim m.in.: 4 laboratoria pomiarowe i 9 technologiczne oraz 9 sal dydaktycznych, 5 wykładowych, 8 seminaryjnych, 26 pracowni dydaktycznych i 26 dydaktyczno-laboratoryjnych, 5 pracowni informatycznych, a także 3 sale ICT przeznaczone do pracy dla studentów. Dziekan Wydziału Mechanicznego prof. Bogdan Kruszyński ocenił rozpoczętą inwestycję posługując się cytatem z Deklaracji Lizbońskiej: Jest to fascynujący okres dla uczelni, jako że uczestniczą w procesie innowacji poprzez nauczanie, badania i przekaz wiedzy –powiedział i dodał: Ten fascynujący okres już trwa dzięki m.in. funduszom europejskim.
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby płynące z gospodarki. Obecny system szkolnictwa dostarcza na rynek pracy zbyt wielu menedżerów, pedagogów, a także specjalistów administracji publicznej – podkreślił w swojej prezentacji Koordynator Projektu prof. Piotr Kula i dodał powołując się na dane opracowane przez OBOP na zamówienie MNiSW, że mechanik jest najbardziej deficytowym zawodem, szacuje się, że do roku 2014 r. brakować będzie 19 tysięcy inżynierów mechaników.
Projekt wspófinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko | |
dla rozwoju infrastruktury i środowiska… | www.pois.gov.pl |