Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej rozpoczęto wspólnie z firmą Seco/Warwick S.A. ze Świebodzina wytwarzanie nowoczesnych materiałów przeznaczonych do magazynowania wodoru dla przemysłu kosmicznego i motoryzacyjnego. Projekt wart blisko 1,5 miliona Euro finansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki otrzymanemu wsparciu możliwe będzie przygotowanie ”wyjścia” technologii z laboratorium do produkcji masowej.
Projekt Politechniki Łódzkiej znalazł się na czołowym miejscu listy laureatów konkursu Graf-Tech, w którym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozdzieliło 60 mln zł. Środki te mają być przeznaczone na badania i przygotowanie do wdrożenia innowacyjnych produktów opartych na wykorzystaniu grafenu.
Kiedy w 2010 roku zespół prof. Andreja Geima oraz Konstantina Novoselova z University of Manchester otrzymał Nagrodę Nobla za badania nad grafenem przed światem stanęły nowe możliwości szybkiego rozwoju szczególnie w obszarze nanoelektroniki oraz nowoczesnych materiałów przeznaczonych do magazynowania wodoru. Ultralekki, o wysokiej wytrzymałości grafen z powodzeniem może być stosowany jako rewersyjny materiał do przechowywania wodoru (możliwość pochłaniania i odzyskiwania wodoru poprzez zmianę temperatury). W tym przypadku chemiczne związanie poszczególnych atomów wodoru z powierzchnią grafenu zapewnia jego magazynowanie bez obniżania jego stężenia w czasie. Natomiast w odpowiednim momencie poprzez podgrzanie złoża wodór odzyskiwany jest w stanie cząsteczkowym, który stanowi źródło do zasilania silników naszych futurystycznych samochodów czy statków kosmicznych.
Dzięki opracowanej przez naukowców Instytutu Inżynierii Materiałowej PŁ technologii wytwarzania oraz modyfikacji grafenu możliwe będzie wyeliminowanie systemów, które ze względu na swoje ograniczenia techniczne nie są w stanie utrzymać 100% stężenia wodoru nawet w czasie 24 godzin. Z drugiej strony obecne rozwiązania są stosunkowo „ciężkie”, co dodatkowo ogranicza ich zastosowanie w przemyśle kosmicznym czy motoryzacyjnym, w przypadku których waga odgrywa kolosalne znaczenie.
Prace zespołu prof. Piotra Kuli są przełomowe w skali światowej. Projekt bardzo wysoko oceniony przez niezależnych międzynarodowych ekspertów zajął 3. miejsce na liście rankingowej. W ramach realizacji niniejszego projektu zakłada się między innymi włączenie do zespołu studentów Inżynierii Materiałowej, którzy będą mogli realizować bardzo ambitne prace dyplomowe. Prace te zyskają nową jakość ze względu na ich realizacje na styku zaawansowanych technologii i transferu do przemysłu. Zakłada się, że część prac będzie realizowane w nowoczesnym gmachu Wydziału Mechanicznego „Fabryki Inżynierów XXI wieku”.
Projekt wspófinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko | |
dla rozwoju infrastruktury i środowiska… | www.pois.gov.pl |